ترکیب Yoda1 با فعال کردن یک پروتئین به مقابله با دیابت نوع 2 کمک می‌کند

25 اوت 2017- دانشمندان پروتئینی را شناسایی کردند که در هنگام ورزش در بدن تولید می‌شود و می‌تواند به پیشگیری یا درمان دیابت نوع 2 کمک کند.

یک گروه از محققان دانشگاه Leeds اعلام کردند پروتئینی بنام Piezo1 را هنگامیکه فرد درحال فعالیت است، شناسایی کرده اند، این پروتئین قادر است واکنش‌های مثبتی که بدن به ورزش نشان می دهد، را تقلید نماید.

محققان تصور می‌کنند که پروتئین Piezo1 که در پوشش سرخرگها یافت می‌شود، می‌تواند تغییری را در جریان خون ایجاد کند که هنگام افزایش ضربان قلب در طی ورزش رخ می‌دهد.

پس از این کشف، محققان ترکیبی به نام Yoda1 را تولید کردند (نام ستاره‌ی مشهور فیلم جنگ ستارگان) که می‌تواند اثر Piezo1 را در افزایش جریان خون به هنگام ورزش، تقلید کند.

 آنها معتقدند فعال سازی پروتئین Piezo1 می‌تواند به مقابله با دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی  بوسیله‌ی کاهش فشار بر عروق خونی کمک کند، اینکار همچنین می‌تواند منافع ورزش را تقویت کند.

محققان هم اکنون در حال استفاده از این یافته‌ها برای تولید یک داروی جدید هستند که بتواند مزایای ورزش را بدون نیاز به شرکت در هر نوع فعالیت ورزشی، کپی کند.

پرفسور Beech رهبر این تحقیق گفت: اگر ما بتوانیم سیستم‌های مولکولی دخیل در این اثرات را شناسایی کنیم، می‌توانیم تکنیکی را ابداع نماییم که بتواند با برخی از بزرگترین بیماریهای جوامع مدرن مقابله کند،  ما می‌دانیم که ورزش می‌تواند با بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی و سایر بیماریها مقابله کند. در این مطالعه یک سیستم فیزیولوژیکی که با ورزش کردن در بدن پستانداران فعال می‌شود شناسایی گردید. با اصلاح پروتئین Piezo1 در معده شاید بتوان با برخی از مشکلات مربوط به دیابت مقابله نمود و شاید ترکیب Yoda1 بتواند با هدف قرار دادن Piezo1 در منطقه‌ی روده اثری کاربردی ایجاد کند.

 Yoda1 تاکنون فقط بر روی موشها امتحان شده است، در حال حاضر دانشمندان در حال ایجاد اصلاحاتی در آن برای تحقیقات آزمایشگاهی بعدی و در نهایت پژوهش‌های بالینی بر روی انسان هستند.

 علیرغم این راه طولانی که در پیش است، محققان امیدوارند که این روش بهترین مزایای حاصل از ورزش را برای ما به ارمغان آورد. بسیاری از محققان پیش از این، برای شبیه سازی چنین تاثیراتی تلاش کرده‌اند اما تاکنون هیچ چیز نتوانسته است کل مزایای حاصل از فعالیت بدنی را از نظر فیزیکی و ذهنی ایجاد کند. نتایج این تحقیق درمجله‌ی Nature Communications منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/yoda1-compound-could-activate-protein-to-help-combat-type-2-diabetes-99128310.html